Aktualności

24 lutego 2021

Szybki odzew, realna pomoc w walce z pandemią koronawirusa

Miniony rok był zupełnie inny niż wszystkie wcześniejsze lata. Gdy na początku marca w kraju pojawiało się coraz więcej doniesień o nowych przypadkach zakażenia COVID-19, nikt nie był w stanie przewidzieć, jak rozwinie się ta sytuacja. Kiedy koronawirus zaczął się rozprzestrzeniać, szybko zareagowaliśmy, aby na bieżąco odpowiadać na pojawiające się potrzeby.

W związku z pandemią i wynikającymi z niej wyzwaniami kluczowe projekty i działania prewencyjne w PZU zmieniły swój kierunek. Jest to dowód na to, że potrafimy radzić sobie w nowej rzeczywistości i wywierać pozytywny wpływ na otoczenie. Wszystko dzięki możliwościom, jakie daje fundusz prewencyjny PZU. W tym niezwykle trudnym czasie dostrzegliśmy potrzebę natychmiastowego wsparcia szpitali, w których leczone są osoby chore na COVID-19.

 

Wspieraliśmy finansowo i materialnie szpitale i służby ratunkowe

​Sfinansowaliśmy szpitalom zakup sprzętu do walki z koronawirusem. Przeznaczyliśmy na ten cel 9,5  miliona złotych. Placówki otrzymały między innymi respiratory, bronchoskopy do badania tchawicy i oskrzeli oraz kardiomonitory. Wsparliśmy także zakup środków do dezynfekcji i środków ochrony indywidualnej. Dzięki temu szpitale, przychodnie i Domy Pomocy Społecznej otrzymały ponad 550 000 par rękawiczek nitrylowych, zakupionych za kwotę blisko 900 000 zł.Realną pomoc otrzymało 170 placówek medycznych w całej Polsce, w tym stacje pogotowia ratunkowego. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny otrzymał od nas środki na specjalistyczny sprzęt i doposażenie laboratorium. Pozwoliło to przyspieszyć proces analizy, poszerzyć badania i skrócić czas oczekiwania na wynik w kierunku ostatecznego potwierdzenia zakażeń koronawirusem.

 

Przekazaliśmy ponad 800 „opasek życia”

Szpitale, które opiekują się chorymi na koronawirusa, otrzymały od nas ponad 800 sztuk „opasek życia”. To innowacyjne urządzenie, które analizuje kluczowe parametry życiowe pacjentów i alarmuje personel medyczny w przypadku zagrożenia życia. Mierzy puls i temperaturę ciała oraz saturację, czyli nasycenie krwi tlenem. Kiedy pomiary spadają do krytycznych wartości, opaska uruchamia sygnał dźwiękowy i natychmiast alarmuje na specjalnym monitorze podglądowym personel medyczny. Takie rozwiązanie umożliwia lekarzom zdalne nadzorowanie zdrowia pacjentów bez bliskiego kontaktu fizycznego oraz zmniejsza ryzyko przeniesienia infekcji na personel medyczny. Opaska życia znacząco poprawia komfort pracy personelu medycznego w czasie pandemii, a u pacjentów wzmacnia poczucie bezpieczeństwa.


 

Zaoferowaliśmy placówkom medycznym wynajem pojazdów i pokrycie związanych z nim kosztów

Wsparcie obejmowało podstawienie pojazdu, jego odbiór, pokrycie kosztów sprzątania i odkażania oraz ewentualnych szkód. Szybki i sprawny transport był potrzebny m.in. do przewożenia próbek do badań od osób pozostających w domowej kwarantannie. Do końca minionego roku udostępniliśmy ponad 120 samochodów dla ponad 80 placówek medycznych w całej Polsce.  Współpraca z partnerami biznesowymi, od których nasza firma wynajmowała auta w czasie lockdownu, stanowiła dla nich realną pomoc finansową. Nasze działania będziemy kontynuować także w 2021 roku.

 

Wsparliśmy zbiórkę zorganizowaną przez pracowników Grupy PZU

We wszystkich spółkach Grupy zorganizowaliśmy zbiórkę pieniędzy na zakup tzw. namiotów barierowych dla chorych, z docelowym przeznaczeniem dla szpitali. Tego typu sprzęt służy izolacji pacjenta od otoczenia. Pozwala wykonywać czynności medyczne w obrębie głowy i klatki piersiowej, zapobiegając rozprzestrzenianiu się wirusa. Namiot barierowy jest wykonany z przezroczystej folii, która pokrywa ciało pacjenta od pasa w górę. Wynalazek powstał w Centrum Symulacji Medycznych i Innowacji Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. W zbiórce pieniędzy wzięli udział pracownicy wszystkich spółek z Grupy PZU, w tym: PZU SA, PZU Życie, Banku Pekao SA, Alior Banku i LINK4, oraz agenci. Akcja trwała osiem dni. W tym czasie uzbieraliśmy blisko 200 tys. zł. Do każdej ofiarowanej przez pracowników Grupy PZU złotówki spółki dołożyły drugą. W efekcie udało się zakupić 1775 namiotów barierowych za łączną kwotę blisko 400 tys. zł i przekazać je do sześciu szpitali. Pomoc ta była spontanicznym odruchem serca pracowników Grupy PZU, dowodem empatii i solidarności z chorymi, lekarzami i personelem medycznym. Zaangażowanie w bezinteresowną pomoc pokazało, że pracownicy Grupy potrafią działać skutecznie razem nie tylko w biznesie, lecz także w tak trudnych dla wszystkich momentach, jakim jest zagrożenie epidemiczne. Współpraca przy projekcie „zbiórka na namioty barierowe dla szpitali” organizacyjnie, logistycznie i proceduralnie była dużym wyzwaniem. W krótkim czasie osoby pracujące w Grupie PZU połączył jeden cel i zwykły ludzki odruch, co ma wyjątkową wartość, niemierzalną w złotówkach. Liczyło się tylko to, aby pomóc lekarzom i osobom zaangażowanym w pomoc chorym w tym trudnym okresie.

 

Podjęliśmy współpracę z operatorami infolinii dla osób zagrożonych koronawirusem

Aby poprawić dostępność i przepustowość infolinii dla osób zagrożonych koronawirusem, postanowiliśmy je  wesprzeć. Pierwszym kanałem komunikacji była ogólnodostępna infolinia Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Nasi konsultanci udzielali informacji merytorycznych osobom zakażonym i osobom z podejrzeniem koronawirusa lub kierowali ich do właściwych jednostek. Drugim kanałem kontaktu była specjalna infolinia dla seniorów 70+ „Wspieraj seniora”. Jej konsultanci zbierali od osób starszych informacje o ich potrzebach wynikających z samoizolacji wywołanej koronawirusem  i przekazywali je do  właściwych Ośrodków Pomocy Społecznej. Konsultanci sprawdzali również, czy potrzeby seniorów zostały zaspokojone. Infolinia „Wspieraj seniora” cieszy się ogromnym zainteresowaniem, dlatego jej działanie będzie kontynuowane. Seniorzy na infolinii mogą otrzymać pomoc w załatwieniu najpotrzebniejszych spraw – takich jak zakup artykułów spożywczych czy leków. Dodatkowo, seniorzy, którzy mają problemy z poruszaniem się, mogą liczyć na wsparcie przy organizacji transportu na szczepienie przeciwko koronawirusowi. Wystarczy, że zadzwonią  pod numer 22 505 11 11.

 

Dofinansowaliśmy zakup sprzętu oraz środków ochrony indywidualnej dla ratowników GOPR

W dobie pandemii, także przed ratownikami stanęły nowe wyzwania, w których ratownicy GOPR potrzebowali dodatkowej ochrony przed COVID-19. W szczycie zachorowań, w okresie największych trudności z dostępem do kombinezonów i masek, sfinansowaliśmy zakup kompletów wyposażenia osobistego ratowników. Dodatkowo dofinansowaliśmy zakup czterech karetek górskich i dwóch quadów służących do transportu rannych w niedostępnych terenach górskich, w tym również do działań związanych ze wsparciem służby zdrowia w działaniach mających na celu przeciwdziałania skutkom COVID-19.

Wszystkie działania, które podjęliśmy w czasie wybuchu i rozwoju pandemii, pokazują, że jako organizacja szybko dostosowaliśmy się do bieżącej sytuacji. Od razu włączyliśmy się w walkę z pandemią i podjęliśmy wiele inicjatyw zgodnych z hasłem marki: „Możesz na nas polegać”. Łączna kwota pomocy, jaką  ofiarowaliśmy z funduszu prewencyjnego na rzecz przeciwdziałania skutkom pandemii wyniosła ponad 19 mln zł. Dzięki tym pieniądzom udało się wspomóc przedsięwzięcia z zakresu ochrony zdrowia.